Loading...

Västsvenskar gillar vår kampanj för Närhälsan

Vi på Cordovan är väldigt glada att en oberoende undersökning visar att hela 81 % gillar vår kampanj för Närhälsan – ett markant bättre resultat än genomsnittet 66%.* Inte nog med det visar samma kartläggning att vi lyckats förmedla varumärkets filosofi: att vara en inkluderande kraft.

Närhälsan är Sveriges största aktör inom primärvård och hjälper människor på sina vårdcentraler, rehabmottagningar och barnavårdscentraler. 2019 fick vi på Cordovan i uppdrag att göra en kraftfull och emotionell kampanj med syftet att kommunicera Närhälsans helhetserbjudande. Kampanjen skulle vända sig mot invånarna i Västra Götaland och stärka uppfattningen av Närhälsan som en trygg, omtänksam, pålitlig och nytänkande aktör. 

I kampanjen valde vi att lyfta fram varumärkets filosofi: Att vara en inkluderande kraft, tillgänglig för alla människor oavsett ursprung, kön, religion, samhällsklass eller livssituation. Kampanjen började rulla 2019 och har sedan dess synts i Tv4, sociala medier och Närhälsans egna kanaler.

”Filmens budskap framgår tydligt. Den ger en känsla av trygghet”

I oktober 2021 följdes kampanjen upp med en undersökning vars syfte var att kartlägga det budskap, den relevans och den känsla kampanjen skapar – det vill säga vad målgruppen tycker om den. Undersökningen genomfördes av HKL Research och bygger på totalt 106 personliga intervjuer med människori åldern 18-70 boende i Västra Götaland.

81% gillar vår kampanj

I undersökningen framkom att hela 81 % tycker att vår kampanj för Närhälsan är bra reklam, vilket är mycket mer än genomsnittet. Målgruppen svarar dessutom att de uppskattar den glädje som kampanjen utstrålar, att den ger en känsla av att må bra och av trygghet. Och inte minst att man får en känsla av att alla är välkomna till Närhälsan, oavsett ålder, kön, livssituation eller bakgrund.

Slutligen svarade 75 % att de skulle vilja kontakta Närhälsan online nästa gång de behöver hjälp med hälso/sjukfrågor, rehab eller liknanden.

* Visar en undersökning av Sveriges Annonsörer och Novus.