Loading...

Nya förpackningar för Cafégo Höghöjdskaffe

Den nya designen tydliggör varumärkets position och löfte och förpackningarna produceras i ett mer miljövänligt material än tidigare. 

Cafégo är ett nytt bryggkaffe. Det som skiljer det från andra kaffemärken i den kategorin är att det är ett höghöjdskaffe, det vill säga att minst 50% av bönorna är odlade på 1200 meters höjd eller högre. 

Och vad är då fördelen med det? 
Jo, kaffet smakar helt enkelt mer.

Kaffebönor som växer på hög höjd mognar långsammare eftersom temperaturen är lägre och luften tunnare. Processen gör att bönorna utvecklar mer komplexa smaker. 

Utmaningen för oss när vi skulle ta fram Cafégos nya förpackningar var att i designen tydliggöra deras position och löfte. Idén blev därför att utgå från siffror och odlingshöjd, där kompletterande element fick uppgiften att fördjupa och förtydliga. Färgerna hämtade vi från Cafégos tidigare förpackningar, men för att de ska synas bättre i hyllan, gjorde vi dem renare och kompletterade dem med både kontrasterande kulörer och ton-i-ton. 

De nya förpackningarna produceras dessutom i ett mer miljövänligt material. En ny tunnare metallfri folie som jämfört med sina föregångare reducerar CO2-utsläppet med 20%.