Ännu en gång har vi på Cordovan haft äran att arbeta med BillerudKorsnäs’ internationella designtävling PIDA. En tävling som årligen engagerar hundratals designstudenter i att skapa innovativ förpackningsdesign. I år genomfördes tävlingen i ett nytt digitalt format och temat var förpackningar som väcker liv i våra sinnen.
BillerudKorsnäs som står bakom PIDA är en ledande leverantör av förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Med tävlingen vill BillerudKorsnäs både lyfta fram nya unga talanger och bidra till kunskapsutveckling. Detta genom att bland annat skapa digitala events där den etablerade branschen kan möta och inspireras av en ny generation förpackningsdesigners.
Tävlingen som nu genomförs för 16:e gången har i år temat ”Förpackningar som väcker liv i våra sinnen”. Vilket innebär att eleverna fått i uppgift att skapa en förpackning som inte bara är visuellt intressant utan även kommunicerar med vår hörsel, känsel, smak, eller luktsinne.
– Förpackningar som kommunicerar med våra sinnen är en trend på frammarsch. I framtiden lär vi se förpackningar med både ljudeffekter, visuella illusioner och augmented reality. I en alltmer digitaliserad värld behöver förpackningen sticka ut och i mötet med konsumenten tilltala alla sinnen, säger Anders Gathu, Marketing manager på BillerudKorsnäs.
Nivån på årets tävlingsbidrag har varit otroligt hög och för den som vill se och inspireras av studenternas kreationer, besök gärna billerudkorsnas.com/pida
Vi på Cordovan har haft nöjet att arbeta med kommunikation kring PIDA i många år. Vårt mål har framförallt varit att skapa uppmärksamhet för PIDA men även hjälpa till att locka besökare till eventen via PR, sociala medier, hemsida och digitala utskick.
Resultatet? Hittills har fyra av fem PIDA-event genomförts och samtliga arrangemang har lockat stor publik och mycket intresse via både sociala medier och i press. Bland annat har PIDA uppmärksammats i internationell och svensk media som Packnews, Packnet, Packmarknaden, Papper och massa, Packaging South Asia, Paper Technology International, Printing News och Packaging Journal. Utöver det har kampanjerna i sociala medier presterat bättre än genomsnittet och fått över 180 000 visningar.