Privat, kortlivat och synkroniserat – vad kommer att känneteckna 2020? Dolda likes? Instagram Reels? Vi tog oss en titt på de två största sociala kanalerna och deras kommande nyheter. Vilka nya funktioner släpper till exempel Instagram och vad trendar i sociala medier 2020? Här delar vi med oss av sex spaningar.
Appen TikTok slog stort under 2019 och fick framförallt många unga att skapa videor där de dansar och mimar till musik. I år förväntas Instagram släppa sin version av appen. Nämligen Instagram Reels som under slutet av 2019 på prov lanserades i Brasilien. Likt TikTok kan användarna av Reels skapa korta videoklipp och sedan musiksätta dem med hjälp av ett stort bibliotek med licensierad musik. På Instagram publiceras klippen som stories och det kommer även att finnas en ny avdelning med de populäraste Reelsen. Under 2020 lär vi alltså fortsatt se folk dansa, sjunga, göra sketcher och synkroniserade rörelser till olika populära låtar. Antagligen lockar Instagram Reels framförallt en yngre målgrupp. Men kanske sprider sig även trenden bland äldre.
"Tillfälligt innehåll bryter igenom algoritmerna"
Både Facebook och Instagram har de senaste åren gjort det svårare för företag att nå ut i följarnas flöden. Tillfälligt innehåll som försvinner efter 24 h tycks däremot bryta igenom algoritmerna och nå en större följarskara. Stories lär därför vara fortsatt populärt 2020.
Med stories är ditt innehåll placerat längst upp i flödet och 62 % av användarna på Instagram menar att de blivit mer intresserade av ett varumärke eller produkt via stories.
Människors beteende i sociala medier förändras. På Facebook skriver till exempel allt färre egna inlägg, publicerar bilder, delar artiklar och nyheter. En utveckling vi märkt av under flera år. För att ge ett exempel skrev 49 % av Facebookanvändarna egna inlägg 2017 medan endast 28 % gör samma sak idag.
Men bara för att färre människor skapar eget innehåll och delar inlägg betyder inte det att Facebook som kanal är död. Kanalen är fortfarande den största i Sverige och används idag av 74 % av alla svenska internetanvändare. Företag som är aktiva i kanalen behöver däremot börja mäta engagemanget på ett nytt sätt. Till exempel fokusera mer på exponeringar, klick, sparade artiklar och videovisningar.
"En teori är att mindre fokus på likes ska ge mer innehåll"
Under slutet av 2019 testade både Facebook och Instagram att dölja likes bland vissa användare. De menar själva att det handlar om att minska pressen kring likes, framförallt bland unga som i många fall söker bekräftelse via sociala medier och jämför likes. Tanken är god. Men frågan är om detta verkligen löser problemet? För den som har postat ett inlägg kommer fortfarande att se hur många som gillar hens post och likes är alltså enbart dolt för andra.
Tanken slår en också att Facebook och Instagram kanske rent av är lite oroliga för att det sjunkande engagemanget på Facebook ska breda ut sig ännu mer. Genom att dölja likes skulle de kunna föregå en eventuell liketrötthet. En annan teori är att mindre fokus på likes ska ge mer innehåll. På Instagram finns till exempel många influencers som raderar bilder med få likes. Om likes däremot inte står i fokus hävdar vissa att det skulle sporra användare till att publicera mer innehåll. När och om dolda likes kommer till Sverige är ännu oklart men vi gissar att så är fallet.
Att förlita sig på organisk räckvidd är idag nästintill omöjligt. Då måste du verkligen ha ett unikt innehåll anpassat efter konstens alla regler. Men inte ens då är det säkert att du når alla dina följare. Det beror dels på att Facebook och Instagram drastiskt ändrade sina algoritmer 2018 vilket gjorde det svårare för företag att nå ut. Och dels på att vi inte är lika aktiva i det vanliga flödet idag utan istället ägnar oss åt messenger, stories och privata konversationer.
Annonsering i sociala medier har därför nästan blivit ett måste. Fördelen med annonsering på Facebook och Instagram är att du kan definiera din målgrupp utifrån en mängd parametrar som kön, ort, intressen, yrken, med mera. Du kan även synas där din målgrupp befinner sig, oavsett om det är i stories eller på messenger. Arbetar du med annonsering i sociala medier kan du numera även följa upp effekterna på ett nytt sätt. Med Facebookpixeln kan du till exempel se vad Facebook- och Instagramanvändare gör på din sajt efter att ha klickat på en annons.
Mycket talar för att de olika sociala medierna blir mer privata. Varför tror vi det? Messenger är Facebooks absolut mest populära tjänst. Många deltar idag i privata grupper och chattar. Dessutom väljer allt fler att kommunicera med företag via privata meddelanden i sociala medier. Tittar vi på Asien är denna trend tydlig. Där dominerar olika meddelandetjänster internetanvändandet och somliga tror att trenden framöver kommer att sprida sig till Sverige.
Det här är givetvis bara några spaningar. Mer kommer under året.
Källor:
Svenskarna och Internet 2019
De 15 viktigaste trenderna inom sociala medier 2020
Social Media Today