Världens största mässa för lyxförpackningar har just gått av stapeln. Här på Luxe Pack i Monaco samlas proffs från branschens alla hörn och världens länder för att söka inspiration och affärspartners. Det är en mässa som växer, i år med 50 förstagångsutställare.
Grimaldi Forum, en väldig anläggning för mässor och utställare, är döpt efter furstefamiljen. Mässområdet avgränsas i söder av Medelhavet och i norr av paradgatan med showrooms för Ferrari, Rolls-Royce, Bentley, McLaren och Mercedes. Det här är Monaco. Lyx på lyx i många lager och en passande inramning för just den här mässan.
Den som varit på Luxe Pack förut slås genast av magnituden. Fler utställare, mer trängsel, nya utställningsytor som öppnat upp, dyrare latte, varmare lokaler och mindre syre. För att trivas och få ut maximalt av sitt mässbesök bör man ha ett syfte, en plan. Man ska veta vad man söker och vara selektiv i vad man fokuserar på. Risken är annars att man blir trött i huvudet av alla intryck.
"I montrarna finns förpackningar i alla tänkbara material – glas, trä, kartong, kraftpapper, plåt, plast och textil."
Utställarna är en brokig skara. I montrarna finns förpackningar i alla tänkbara material – glas, trä, kartong, kraftpapper, plåt, plast och textil. Företag som konverterar och trycker förpackningar. Andra som tillverkar klichéer, slipar glas, designar, producerar kassar, gör etiketter, utvecklar förpackningsmaterial eller mjukvara för tamper-proofing (skydd mot förfalskning/manipulering). Och så vidare. Det finns mycket att titta på. Och en mångfald av specialnischer att förundras över.
Den som är ute på trendspaning kommer hem utan storslagna resultat. Inga stora nya bärande tendenser jämfört med förra året. Men vi kunde se att flera hade inrett sina montrar som vardagsrum, med tapeter och fåtöljer i sittgrupp som gav en hemmakänsla.
En god tanke, en motvikt till ett stressigt vimmel. Man kunde se att LED-lampor öppnar upp för nya designmöjligheter. Men alltför många ville visa för mycket i överbelamrade montrar.
Själva lyxbegreppet är öppet för tolkning. Vad ska det innefatta? God design, god smak, exklusivitet, äkthet, materialval, särskilda segment, eller räcker det att det är dyrt?
"Även om det är mycket snack om sustainability eller eco luxury så finns det sällan något i montrarna som visar på miljöfördelar."
De allra flesta montrarna utstrålade en premiumkänsla men det finns fortfarande mycket som är tacky, med svart/rött/guld som visuella signaler, mycket bling-bling och plotter utan tanke.
Monterdesignen visar vad utställaren uppfattar som lyx. Montern är sitt eget budskap. Och allt som finns i montern berättar något om utställarens varumärke – designen, produkterna, presentationen, säljarna, kommunikationen. Även om det är mycket snack om sustainability eller eco luxury så finns det sällan något i montrarna som visar på miljöfördelar. Och plastblommor sen! Är det lyx? Är det sustainability? Illustrerar det vad varumärket står för?
Här finns många konverterare som brukar ha eleganta kassar att visa upp och ge bort till besökare. Vi är vana vid kassar med lyxigt leopardmönster, vattenavvisande material, cool design och blinkande lampor. Den officiella Luxe Pack-kassen – som man får i entrén – brukar vara rätt ambitiös. Men i år var den enkel och innehöll bara ett ex av branschmagasinet Formes de Luxe. Över huvud taget var det ont om fräcka kassar. Och inte många ville dela ut några. Det var dessutom på det hela taget lite give-aways i montrarna, men desto mer croissanter. Fast det är inget fel på croissanter, tänker man och ger sig ut i kvällningen.
Text: Rolf Stridh