–Dagens mediebrus är enormt och möjligheterna så många att det svindlar. För att strukturera våra kunders kommunikation och göra rätt insatser har vi utvecklat The Cordovan Game. Ett fysiskt brädspel som vi spelar tillsammans med våra kunder för att få fram viktiga insikter kring bland annat varumärket, målgruppen, medievanor, branschtrenderoch kundens köpbeteende. Spelet handlar om att förstå sin marknad på djupet samt identifiera drivkrafter och barriärer som finns för att engagera målgruppen. Med vår spelmetod lägger vi kort sagt grunden för en marknadsplan och kommunikationsstrategi.Via en öppen diskussion, där alla får chans att komma till tals, skapas dessutom goda förutsättningar för en intern samsyn kring kommunikationen.
”Anledningen till att vi valt att utveckla ett spel är inte bara för att det gör strategiarbetet mer spännande och roligt, utan även för att arbetsglädje och humor leder till bra idéer.”
– The Cordovan Game kan liknas vid TP och innehåller både spelplan, kort, tärning och spelpjäser. Spelet kan spelas av upp till 15 personer som tävlar i lag och spelreglerna är enkla. Du slår tärningen, flyttar pjäsen på spelbordet och beroende på var tärningen leder dig ska ditt lag svara på frågor inom sex olika ämnesområden. Lyckas man på ett bra sätt besvara frågan får man behålla frågekortet och det lag som samlat minst ett kort från varje ämnesområde och går i mål först vinner.
Vårt spel liknar på många sätt ett klassiskt brädspel men den här gången handlar inte frågorna om historiska händelser eller populärkultur. I The Cordovan Game står istället ditt företag och era utmaningar i fokus. De olika ämnesområderna
som frågorna kretsar kring handlar därför om varumärket, kunder, konkurrenter, kategori, kultur och mediekanaler. Kortleken kan dessutom förberedas med frågor speciellt anpassade efter olika kunders behov.
Till exempel kan frågorna komma att handla om varumärkets position, målgruppens beteenden och behov eller trender och teknikutveckling som berör din bransch. Och det är alltså diskussionerna i lagen och i hela gruppen som leder till värdefulla insikter. The Cordovan Game blir på så sätt ett effektivt verktyg för att analysera kundresan, komma till viktiga insikter om positioneringspusslet och skapa den ultimata marknadsstrategin.
”I Cordovan Game lägger vi stor vikt vid att alla deltagare ska komma till tals. Alla ska känna att deras bidrag till diskussionen är viktigt.”
– Vi rekommenderar en mix av deltagare som speglar olika aspekter av företagets verksamhet. Det kan vara marknadsförare, säljare, produktchefer, folk på kundtjänst, IT eller någon annan person som är viktig för att få insikter. Vi på Cordovan representeras dessutom av tre till fyra experter inom olika discipliner. Till exempel en digital strateg, en planner, en kreatör och en PR-expert. En strateg från Cordovan är även spelledare och fungerar både som moderator och speldomare.
– Med vårt spel lägger vi grunden för till exempel en marknadsplan eller kommunikationsstrategi. Våra analyser och den strategiska riktningen formulerar vi i ett dokument vi kallar ”Plan of Engagement”. En sammanställning som innehåller en kartläggning av köpresan, kommunikationens roll i olika faser, kanalstrategi och inte minst förslag på strategiska mål, målgrupper, KPI:er, tidplan och budget. Utöver detta kan vi på Cordovan även ta fram kreativa koncept, budskap och content för att skapa kommunikation som engagerar er målgrupp.
– I dessa tider finns vi på Cordovan tillgängliga både digitalt och fysiskt. Våra lokaler är dessutom stora och luftiga vilket gör att vi på ett säkert sätt kan träffas på vårt kontor och spela The Cordovan Game om kunden vill.
Vill du veta mer om The Cordovan Game?
Mejla info@cordovan.se