YouTube, Snapchat eller Instagram? Var befinner sig dagens unga och hur använder de olika medier? Nyligen publicerade Statens medieråd en ny, faktaspäckad studie om unga och deras medieval. Här tittar vi närmare på nya, intressanta fakta samt reflekterar kring undersökningens resultat.
Det kommer knappast som en chock att nästan alla barn numera använder sig av Internet och att användningen går allt lägre ner i åldrarna. Faktum är att 19 % av alla tvååringar är uppkopplade på nätet dagligen och 34 % av alla 2–4-åringar använder mobiltelefon. Det som förr ansågs som extremt är nu normalt.
Rapporten ”Unga och medier 2017” visar även att tiden som unga ägnar åt medier har ökat kraftigt det senaste decenniet. Till exempel använde 22 % av 13–16-åringarna Internet mer än tre timmar om dagen 2010. Nu, sex år senare, har siffran nästintill tredubblats till 62 %. Gårdagens högkonsumenter av Internet betraktas alltså idag som genomsnittsanvändare.
Med andra ord spenderar dagens unga en hel del tid online. Men vad gör de där? Här kommer lite mer intressanta fakta från rapporten.
Bland dagens unga är Snapchat, tätt följt av Instagram, i särklass de två mest populära sociala medierna. Bland 13–16-åringarna använder 84 % Snapchat och 80 % Instagram. 49 % använder även Facebook som alltså fortfarande är att räkna med, men främst bland de lite äldre. Bland 17-18-åringarna är 90 % på Snapchat, 82 % på Instagram och 74 % på Facebook.
I och med lanseringen av Instagram Stories i höstas sägs dock Snapchat ha tappat många anhängare till Instagram. Studien ”Unga och medier 2017” genomfördes dock under augusti till december 2016. Så hur mycket Instagrams nya funktioner påverkar återstår att se i nästa års undersökning. Men tills dess kan du som är nyfiken läsa mer i IDG:s artikel ”Snapchat får däng av nya Instagram Stories”.
YouTube är den populäraste sajten i alla ålderskategorier. Kanalen har kommit att konkurrera med film och tv.
Om vi kikar närmare på populära sajter bland unga så toppas listan av YouTube i alla ålderskategorier. Därefter hittas bland annat Google, Play-tv, shoppingsajter, spelsajter och Facebook (men endast bland 17–18-åringarnas topp fem).
Undersökningen visar även att 84 % av 13–16-åringarna och 75 % av 17–18-åringarna följer olika videobloggare. I ålderskategorin 13–16 år drar den mest populära YouTubern mer än de populäraste tv-programmen (The Simpsons och Pretty Little Liars). Jocke & Jonna, Therese Lindgren och Pewdiepie listas som de mest populära vloggarna i studien.
Det dagliga tv-tittandet har nästintill halverats det senaste decenniet, vilket bland annat kan bero på att många unga istället följer videobloggare och serier på YouTube. Mest påtaglig är minskningen bland yngre tonåringar där exempelvis 37 % av dagens trettonåringar dagligen ser på film eller tv, jämfört med 2010 då 70 % svarade att de gjorde det.
Men film- och tv-tittande är fortfarande den medieanvändning som dominerar bland de yngre barnen. 61 % procent av landets tvååringar ser till exempel dagligen på tv eller film. Dock tittar de yngre mycket kortare tid på film och tv jämfört med äldre.
Spelande är också ett område som unga lägger ner mycket tid. Framförallt bland de yngre är spel populärt. Killar spelar i regel mer än tjejer och bland 17–18-åringar är skillnaden som störst. Där spelar 70 % av killarna och 42 % av tjejerna. De populäraste spelen bland unga är Minecraft, Pokemon Go, Counterstrike, The Sims och League of Legends.
Studien visar, inte helt oväntat, att andelen unga som tar del av nyheter ökar med åldern. Vad gäller kanaler är det tydligt att de yngre i större utsträckning tar del av nyheter via TV medan de äldre konsumerar nyheter via mobil. Till exempel anger 89 % av dagens 17–18-åringar att de läser nyheter via mobilen varje dag eller någon gång i veckan och 76 % av 9–12-åringarna tar del av nyheter via TV varje dag eller någon gång i veckan. Mer om ungas medieval, nyhetskonsumtion och mycket annat går att läsa i rapporten Ungar & Medier på statensmedieråd.se
Föga förvånande är det alltså i digitala medier som dagens unga hänger. Den som vill nå målgruppen bör fokusera på videobloggare, Snapchat, Instagram, Youtube och spel. Men vilken typ av tonalitet och innehåll är det som biter på ungdomarna? Kring det har vi ett par idéer. Bland annat genomförde vi inför årets gymnasieval en informationskampanj vid namn Charadparad som skapade stort engagemang bland niondeklassarna. Läs gärna mer om kampanjen här eller kontakta oss, så berättar vi mer!
Källa: Ungar & Medier 2017, Småungar & Medier 2017, Statens Medieråd.