Alla företag har intressanta och unika berättelser att lyfta, men ibland kan det vara svårt att nå ut i bruset av nyheter och information. Därför är det viktigt att lägga lite extra tid på att formulera ett bra pressmeddelande. Att få uppmärksamhet i medier ger en hög trovärdighet som inte går att köpa sig till med reklam. Här tipsar vi om hur du skriver ett intressant pressmeddelande som journalister vill läsa.
På nyhetsredaktioner brukar man fråga sig ”vad är grejen?” och detta är bra att fundera över innan du börjar skriva ditt pressmeddelande. Vad är nyheten? Har du till exempel flera intressanta resultat eller produkter du vill berätta om, fokusera på det som du tror har störst intresse för din målgrupp. Journalister brukar även använda sig av frågorna När? Var? Vad? Vem? Hur? och Varför? för att formulera en nyhet. Se till så att ditt pressmeddelande svarar på alla dessa frågor.
Skriv alltid det viktigaste först. Lägg lite extra tid på att formulera en bra rubrik och en intressant ingress på två till tre meningar. En nyhetsredaktion får mängder med nyhetstips varje dag och redaktörer och journalister skummar oftast igenom rubrik och ingress för att avgöra om det kan vara intressant.
Gör din text mer levande genom att ha med intressanta citat från en relevant person inom företaget. Citaten får gärna vara analyserande, kommenterande eller känslomässiga. Siffror och annan fakta gör sig bättre i brödtexten eller i en faktaruta.
Journalister vill gärna ha olika case, alltså en person som på något sätt berörs av nyheten. Ibland hittar journalister egna case men det är aldrig fel att ditt pressmeddelande innehåller citat och kontaktuppgifter till någon som berörs av er nyhet. Det kan vara en kund eller en anställd på företaget. Det gör journalisternas jobb enklare.
Skriv inte för långt och renodla din text. Det är inte meningen att din text ska innehålla all fakta och bakgrund. Om journalisten tycker att det låter intressant, kontakter de företaget för mer information. Ett pressmeddelande ska inte innehålla mer än en nyhet och bör vara max en A4-sida långt.
Ta för vana att göra en omvärldsbevakning innan du skriver ditt pressmeddelande. Vad har skrivits om liknande ämnen innan och hur ser opinionen ut i dagsläget? Var inte rädd för att haka på aktuella diskussioner, trender eller snackisar. Det gör din nyhet mer relevant.
Undvik facktermer och svåra ord. Försök också att skriva så neutralt som möjligt och skippa värdeladdade ord och egna värderingar. Säljande formuleringar brukar heller inte uppskattas av journalister.
Undvik facktermer och svåra ord. Säljande formuleringar brukar heller inte uppskattas av journalister.
Kontaktuppgifter, helst ett telefonnummer, till aktuella intervjupersoner är viktig information för journalister. Glöm heller inte att informera kontaktpersonen om att vara tillgänglig på telefon när pressmeddelandet har skickats ut.
Undvik att skicka ut ditt pressmeddelande på eftermiddagen. Då har journalister och redaktörer oftast fullt upp inför kvällens deadline. En bra tid för utskick brukar vara tidigt på morgonen innan klockan 9 eller på förmiddagen. Det kan även fungera att skicka det på kvällen då kvällsreportrar ibland sitter och letar nyheter inför nästa dag.