Loading...

Så lyckas du med digitala events

Så lyckas du med digitala events

Hur lyckas man med ett digitalt event? Vilken plattform ska man välja? Och hur engagerar man besökaren trots att hen sitter framför en skräm? Här delar vi med oss av våra bästa tips.


1. Bestäm upplägg 

Vad är ni ute efter – en större föreläsning till en bredare publik eller kanske en interaktiv upplevelse för en mindre grupp? Böja med att fastställa syftet med eventet. Fundera också över tidsschema och agenda. Är talare till exempel involverade? Och sköter isåfall en person hela eventet, eller finns det flera personer som byts av? Om flera talare är involverade kan det vara en god idé att ha en moderator som leder konversationen. Ett annat alternativ är en panel med experter som diskuterar ett ämne. Slutligen sätt ett datum för eventet och dubbelkolla att det inte krockar med andra liknande event.

Fördelar med digitala events är många. Bland annat kan du nå betydligt fler människor, när du inte begränsas av en fysisk plats som människor måste ta sig till.


2. 
Välj en plattform som möter era behov

Det finn en uppsjö av olika plattformar på marknaden. Några bra alternativ är Google Hangout, Zoom och Microsoft Teams. När du väljer plattform bör du göra detta utifrån faktorer som: kostnad för tjänsten, antalet deltagare, möjlighet för publiken att ställa frågor, antalet talare och funktioner för skärmdelning.​

Vill du skapa ett event utöver det vanliga finns dessutom vår plattform Wizitory som gör det enkelt att skapa virtuella events i 3D som både är designmässigt inspirerande och har användarupplevelsen i fokus. Läs gärna mer på wizitory.se

 

3. Marknadsför eventet

Ta fram en plan för marknadsföringen av eventet. Vilka vänder ni er mot? Vad ska ni säga? Hur ska kommunikationen se ut? Och i vilka kanaler ska ni synas? Ett tips är att publicera en dedikerad eventsida och låta folk registrera sig online vilket kommer både att underlätta marknadsföringen och ge dig kontroll över webinaret. 

Väck nyfikenhet och fånga människors intresse med hjälp av visuellt innehåll.


4. 
Satsa på visuellt innehåll

För att ett digitalt event ska bli riktigt lyckat är det viktigt att lägga tid på det visuella, annars är det är lätt för deltagarna att tappa fokus. Skapa visuellt material som ger liv åt presentationen, inkludera till exempel bilder, grafik, diagram, film och statistik. Eller varför inte bygg upp en virtuell miljö i 3D där besökaren digitalt kan promenera runt och delta vid olika aktiviteter? För inspiration se till exempel Högskolan Västs virtuella högskola

 

5. Testa, bekanta dig med verktyget – och därefter kör!

Innan du genomför själva eventet se till att planera in en testsession där du kan bekanta dig med tekniken och mjukvaran. Kör igenom presentationen med dina kollegor som publik och utvärdera vad som gick bra och dåligt. Åtgärda därefter eventuella tekniska fel och brister i upplägget och sedan kör!


6. 
Analysera och återkoppla

Efter att eventet är genomfört kolla igenom listan över anmälda och jämföra den med vilka som faktiskt deltog. Och framförallt glöm inte att återkoppla till deltagarna. Tacka för att de tog del av eventet och hör om de har några frågor så här i efterhand. 

Till de som missade eventet, säg att det var tråkigt att de fick förhinder och ge dem möjlighet att se en inspelning i efterhand. 

 

Källa:
eventbrite.co.uk