På Twitter finns några av landets viktigaste opinionsbildare, men också kunder och konkurrenter. Som företag kan du på Twitter lyssna, påverka och engagera användarna. Men hur gör du för att lyckas med din företagssida? Vi berättar.
På Twitter pågår dagligen hundratusentals diskussioner om allt från musik, mat, sport och politik till produkter, tjänster, varumärken och företag. Enligt den senaste statistiken från IIS (Internetstiftelsen i Sverige) är nu 18 % av svenskarna Twitter-användare. Som företag kan du dra nytta av kommunikation på 140 tecken genom att föra samtal, bygga relationer, skapa trovärdighet och vårda dina kunder.
* I skrivande stund har Twitter gått ut med nyheten att de, för ett speciellt antal utvalda konton, ska testa att sätta en ny gräns för antal tecken. Det kan alltså bli så att man i framtiden istället får 280 tecken. Läs mer om anledningen här.
... fundera över syfte och mål
Innan du startar ett företagskonto på Twitter – fundera över syfte och mål. Vilken bild av företaget vill ni visa upp? Hur vill ni uppfattas av potentiella kunder och medarbetare? En strategi att luta sig mot gör det lättare för alla som ska bidra på sidan.
Viaplays Twitterkonto är ett bra exempel på hur Twitter-sidan kan fungera som publik kundtjänst.
Företag att inspireras av på Twitter.
Streamingtjänsten Viaplays Twitterkonto tar i genomsnitt emot åtta direktmeddelanden om dagen men lyckas med snabb svarstid upprätthålla en god dialog med kunderna. Bra exempel på hur Twitter-sidan kan fungera som publik kundtjänst.
Det kan tyckas som en ganska lätt match att engagera användare när man ständigt har nya filmer att tipsa om. Men SF gör det bra och skapar förväntningar inför nya filmer, tipsar om salonger som har biljetter kvar och utlyser tävlingar. Självklart drar de nytta av hastags för ökad spridning!
Väldigt aktiva med de senaste sportresultaten, tävlingar, egna hashtags och framförallt – bilder till i princip samtliga inlägg. Engagerande! Se bara här.
Text: Emelie Hagbranth, PR-praktikant.