Loading...

Så lyckas ditt företag på LinkedIn

LinkedIn är världens största affärsnätverk. Över 500 miljoner människor världen över använder kanalen för att nätverka, följa intressanta företag och inspireras i olika intressegrupper. För företag som vill bygga sitt varumärke, hitta nya kunder och medarbetare är detta en perfekt kanal. Men hur gör du för att lyckas på LinkedIn? Vi berättar.

Nytta för företaget

Fler och fler stora, och mindre, företag ser fördelarna med att finnas på Linkedin. Här finns möjlighet att:

  • Dela intressant innehåll
  • Nätverka
  • Attrahera nya kunder
  • Locka nya medarbetare
  • Spana på konkurrenter

På listan över de mest inflytelserika svenska företagen i denna kanal ligger Ericsson, Spotify och Skanska i topp (så spana gärna in dessa företag och deras flöden för inspiration).

Så startar du ett företagskonto

Innan du startar upp ett företagskonto på LinkedIn – fundera över syfte och mål. Vilken bild av företaget vill ni visa upp? Hur vill ni uppfattas av potentiella kunder och medarbetare? En strategi att luta sig mot gör det lättare för alla som ska bidra på sidan.

För att kunna starta ett företagskonto krävs dessutom att du har ett personligt konto med ditt riktiga för- och efternamn. Du måste även lägga till tjänsten på ditt företag under ”Erfarenheter” samt bekräfta en e-postadress med företagets domän i ditt konto på LinkedIn.

De mest inflytelserika varumärkena uppdaterar 12,6 gånger i veckan enligt LinkedIns egen statistik.


Tips för dig som redan är aktiv användare

Tänk kundnytta, vad vill företag läsa och dela i sitt nätverk? Involvera de anställda och be dem interagera med företagssidan genom att gilla, dela, osv. 

  • Uppdatera ofta – de mest inflytelserika varumärkena uppdaterar 12,6 gånger i veckan enligt LinkedIns egen statistik.
  • Inkludera en länk – två gånger så stor chans till engagemang enligt LinkedIn.
  • Inkludera bilder – 98 % större chans till kommentarer menar LinkedIn.
  • Inkludera filmer – numera kan YouTube-filmer visas direkt i feeden.
  • Ha koll på statistiken – anpassa innehållet efter vad följarna gillar bäst.
  • Sponsra inlägg – nå er målgrupp bortom de egna följarna.
  • SEO-optimera texten – använd era viktigaste sökord i början av företagsbeskrivningen för bästa effekt.


För fler tips om hur du lyckas i kanalen följ LinkedIns egen blogg på blog.linkedin.com.