Över 700 miljoner människor världen över använder bilddelningsappen Instagram. Men det är inte bara privatpersoner som visar upp sina vardagsbilder här – allt fler företag inser fördelarna med att finnas på Instagram. Här berättar vi hur du kan stärka ditt varumärke via kanalen.
Instagram lanserades i oktober 2010 och har sedan dess växt lavinartat. Enligt rapporten ”Svenskarna och internet 2016” är Instagram idag det näst största sociala nätverket i Sverige efter Facebook. Totalt sett uppdaterar en fjärdedel av alla svenska internetanvändare sin Instagram-flöde varje dag.
Som namnet antyder delar användarna ögonblick på Instagram i form av bilder och videor. 2016 lanserades dessutom funktionen Instagram Stories som gör det möjligt att publicera innehåll som endast är synligt i 24 timmar. Kvalitén på videor och bilder är därför inte alltid det centrala, istället är det snarare livekänslan och personligt innehåll som står i fokus. Dessutom kan bilder och videor lätt snyggas till med hjälp av olika filter som appen erbjuder.
För företag finns det flera anledningar att vara aktiva på Instagram. Här kan du till exempel:
Det går snabbt att skapa ett Instagramkonto, men var noggrann när du gör det. Fundera över hur du vill att folk ska uppfatta ditt varumärke och vilka du vill ska följa ert konto. En strategi att luta sig mot gör det lättare för alla inblandade medarbetare. Välj profilbild och informationstext med omsorg – intetsägande och opersonliga bilder och texter engagerar inte. När du väl kommit igång kan du fortsätta så här:
Vill du ha fler tips? Kontakta oss gärna så berättar vi mer!