Loading...

Unik satsning: Högskolan Väst öppnar Virtual Campus

Unik satsning: Högskolan Väst öppnar Virtual Campus

För att attrahera nya studenter i coronatider satsar Högskolan Väst på ny teknik. – Vanligtvis bjuder vi in till fysiska events som vår utbildningsmässa eller Öppet hus för att ge nyfikna en bild av hur det är att studera hos oss. I år var vi dock tvungna att tänka nytt, vilket resulterade i att vi byggde en helt virtuell värld i 3D av vårt campus, säger Helena Irvestam Wassenius på Högskolan Väst.

– Det här ett nytt sätt att möta blivande studenter på som också efter corona kommer att vara ett viktigt komplement till det fysiska mötet. Kort sagt har vi byggt en virtuell miljö i 3D av vårt campus. På så sätt vill vi förmedla känslan som du får när du befinner dig på Högskolan Väst, säger Helena Irvestam Wassenius, Teamledare Marknadskommunikation och studentrekrytering, Högskolan Väst.

Från och med idag kan man alltså virtuellt vandra omkring och upptäcka hur det är att plugga på Högskolan Väst. På områdets Eventyta går det till exempel att virtuellt träffa några av högskolans studenter. Dessutom går det här att göra ett digitalt test för att se vilken högskoleutbildning som passar just dig bäst. I Biblioteket har man även samlat allt om högskolans olika utbildningar. Och i den stora föreläsningssalen Albertsalen går det att ta del av informationsfilmer om allt från att studera utomlands till högskolans profil som är Arbetsintegrerat lärande, AIL. AIL innebär bland annat att studenter utöver en akademisk examen får arbetslivserfarenhet och värdefulla kontakter innan de kommer ut i arbetslivet.

Ny teknik skapar nya möjligheter

– Fördelarna med ett virtuellt campus är många. Bland annat kan vi nå betydligt fler människor när vi inte begränsas av en fysisk plats som människor måste ta sig till. Vi ser även stor utvecklingspotential i vårt Virtual Campus och i framtiden hoppas vi kunna möta fler målgrupper här, säger Helena Irvestam Wassenius

 

Den digitala plattformen är skapad av reklambyrån Cordovan Communication – en byrå med lång erfarenhet av fysiska mässor men som i tider av social distansering och covid-19 numera arbetar på helt nya sätt med events och mässor. Bland annat har man skapat en helt ny plattform vid namn Wizitory för att bygga och arrangera virtuella events och mässor.

– Som vi ser det står vi inför ett skifte när det kommer till hur vi möts och bygger relationer mellan människor och varumärken. Corona har givetvis drivit på den här utvecklingen men troligen kommer vi att se ett förändrat beteende även när pandemin är över – då allt fler nu upptäcker fördelarna med virtuella events, säger Mikael Stenberg, VD på Cordovan Communication.

Från och med idag går det att besöka Virtual Campus på hv.se/virtualcampus. En responsiv och tillgänglighetsanpassad sajt som fungerar både i mobil, surfplatta och på datorn.

För mer information vänligen  kontakta:

Helena Irvestam Wassenius, Teamledare Marknadskommunikation & studentrekrytering, KIR – Kommunikation och Internationella relationer
0721-600 147 helena.irvestam.wassenius@hv.se

Mikael Stenberg, vd Cordovan Communication
0708 79 82 81
mikael.stenberg@cordovan.se

Om Högskolan Väst
Högskolan Väst finns centralt i Trollhättan med 13 500 studenter och närmare 700 anställda. Högskolan har ett brett utbildningsutbud och med regeringens uppdrag att utveckla AIL, Arbetsintegrerat lärande, är man Sveriges ledande högskola inom AIL. AIL innebär att kunskap och utveckling bäst skapas tillsammans med andra vilket
för en student betyder att studenter utöver en akademisk examen får arbetslivserfarenhet och värdefulla kontakter innan de kommer ut i arbetslivet. Forskningen vid Högskolan Väst är profilerad mot produktionsteknik, arbetsintegrerat lärande samt barn- och ungdomsvetenskap, och genomförs i samverkan med det omgivande samhället. 

Om Cordovan Communication
Cordovan Communication är en reklambyrå (utsedd till Årets Byrå 2020) som skapar kanaloberoende reklam och kommunikation. På kontoret i Göteborg arbetar 20 medarbetare med en unik sammansättning av kompetenser. Allt från reklamkreatörer till experter på såväl PR som digitala medier.