Loading...

Medietrender i coronatider

Medietrender i coronatider

Coronapandemin har påverkat våra liv enormt. Inte minst våra medievanor. Här delar vi med oss av ett par studier om de förändrade medievanorna samt tips till företag som vill nå ut i coronabruset.

Medietrender i karantän

När det kommer till medietrender i hemmet har dessa förändrats drastiskt våren 2020. En global studie "Consuming media at home due to the coronavirus worldwide 2020" genomförd i mars i år visar bland annat att 51 % använder sig olika streamingtjänster mer frekvent, 45 % tittar mer på tv och 36 % anser att de lägger mer tid framöver datorn och på videospel. Dessutom uppger 67 % att de spenderar mer tid med att titta på olika nyhetsinslag, 18 % lyssnar mer på radio, 12 % mer på podcast, 16 % läser mer magasin och 14 % mer tidningar. Sist men inte minst ägnar sig 14 % åt att skapa och ladda upp mer videor än tidigare (på till exempel TikTok, Youtube etc).


Nyhetskonsumtionen ökar

I samband med corona har nyhetskonsumtionen fullkomligt exploderat. Bland annat rapporterade Kantar Sifo nyligen att digital nyhetskonsumtion når nya toppnivåer. Och enligt MMS har även tittandet på nyhetssändningarna ökat kraftigt. Sista veckan i mars handlade det om en ökning på mellan 50 och 80 procent (beroende på åldersgrupp). 

En ny studie av Mediebarometern, genomförd i februari-april 2020, visar också att allt fler barn och unga vänder sig till de traditionella medierna för att ta del av nyheter. Bland svenska medier står SVT och kvällstidningarna för den största ökningen (enligt preliminära siffror från Nordicom, mediekunskapscenter vid Göteborgs universitet). Samtidigt visar en undersökning gällande mediernas bevakning av pandemin att SVT och Sveriges Radio ligger högst på allmänhetens förtroendelista. 

I en allt mer isolerad värld blir sociala medier viktigare

Sociala medier i coronatider

I tider av social distansering ökar användandet av chattappar och sociala medier. Studier visar att hela 45 % spenderar mer tid på sociala medier till följd av coronaviruset. Samt att 70% lägger mer tid på sina smartphones. Och resultatet är knappast förvånande. För människor som är isolerade eller jobbar hemma blir sociala medier en viktig källa till underhållning, social interaktion och inte minst shopping.

Corona har även lett till att det fullkomligt haglar av olika #challenges på sociala medier. Utmaningarna som handlar om allt från träning till söta hundar i karantän. Även TikTok märker tydligt av coronakrisen och i april rapporterades det om att appen hade laddats ner 115 miljoner gånger på bara en månad. 

Covid-19 ger e-handeln ett uppsving

Den pågående pandemin har också bidragit till ett förändrat köpbeteende. I Kantar Global Covid-19 Barometer (genomfördes i mars i år) uppger 20 procent av konsumenterna att de handlar mindre i fysiska butiker samtidigt som 9 procent menar att de gör mer av sina inköp på nätet. I studien framgår också att sex av tio konsumenter tror att de kommer att fortsätta handla via nätet även efter coronakrisen. Tittar vi på svenska studier visar en enkät som Postnord gjort att e-handeln ökade med hela 32 % mellan februari och mars. Ökningen är mest markant för dagligvaror och apotek men tendensen finns i stort sett alla produktkategorier. 


Råd till företag som vill nå ut i coronabruset

Hur påverkar allt det här företags möjligheter att nå ut? Här delar vår projektledare Ulrika Sohtell med sig av några tankar: 

"I dessa tider är mitt råd att ta fram entreprenörskapet i bolaget och se vad just ditt företag kan utveckla och bidra med till världen"

”I och med coronakrisen behöver allt fler företag ställa om sin verksamhet och sina kommunikationsplaner. Till exempel satsa mer på en digital närvaro. Men även att se över sin affärsidé och skapa nya kreativa lösningar för att nå ut till sin målgrupp. Här finns många inspirerande exempel. Till exempel Absolut Vodka som börjar tillverka handsprit eller Bio Roy som startat en drive-in-bio. Och jag tror att vi kommer att få se ännu fler kreativa och nytänkande idéer och tjänster framöver. I dessa tider är mitt råd därför att ta fram entreprenörskapet i bolaget och se vad just ditt företag kan utveckla och bidra med till världen.

En annan tydlig trend är att covid-19 bidragit till ett förändrat köpbeteende där den digitala shoppingen har ökat kraftigt. Trenden har i sin tur lett till att företag som till exempel Indiska öppnar sina plattformar för gästannonsörer utifrån ett mer omtänksamt sätt. Mer konkret ger de företag från krisdrabbade branscher chansen att annonsera gratis i deras kanaler. 

"Det är nu företagen kan bygga grunden till ökade marknadsandelar."

Sist men inte minst har många annonsörer dragit in sitt medieagerande kraftigt. Mitt råd är dock att inte sitta helt still som annonsör. Utan lägg istället tid på att skapa din bästa plan någonsin för hur du ska nå ut. Det kan även vara bra att känna till att mediepriser givetvis påverkas av efterfrågan och i takt med att konkurrenter och andra företag drar ner på sina medieinvesteringar kan du nå ut mer kostnadseffektivt på en bättre plats. Det är nu företag kan bygga grunden till ökade marknadsandelar."

Vill du ha vår hjälp att nå ut i coronabruset? Hör av dig till ulrika.sohtell@cordovan.se