Idnet jobbar med att digitalisera och effektivisera olika processer för lager och butik. Bland kunderna finns stora e-handelsföretag och butikskedjor inom både detaljhandel och dagligvaror. Även företag inom tillverkningsindustrin anlitar Idnet för att kostnadseffektivisera sina flöden. Generellt kan man säga att Idnet hjälper verksamheter att kapa bort onödiga arbetsmoment och förbättra ergonomin för medarbetarna samtidigt som själva plocknings- och leveranssystemen blir säkrare och mer lönsamma.
När pandemin slog till blev det svårt för besökare att komma till Idnets demonstrationsbutik i Göteborg där de kan se hur applikationerna fungerar i praktiken. Inte heller kunde säljarna åka ut och besöka potentiella kunder. Då föddes idén att bygga upp en virtuell demonstrationsmiljö i stället. Samtidigt hade Cordovan utvecklat den digitala plattformen Wizitory för att människor runt om i världen fortfarande skulle kunna ses på live-event och mässor trots rådande coronarestriktioner och reseförbud. På det sättet korsades Idnets och Cordovans vägar.
Efter att den digitala butiks- och lagermiljön var klar blev det tydligt att den kom med många fler fördelar förutom själva demonstrationsmöjligheterna.
- I jämförelse med en powerpointpresentation kan vi nu berätta om vårt erbjudande på ett bättre och mer överskådligt sätt. Vi kan guida kunderna genom hela flödet i en butik eller ett lager och stanna upp vid de saker som de är mest intresserade av, säger Christina Befwe, marknadschef på Idnet.
Tidigare fick Idnets säljare lägga tid på att förbereda powerpointpresentationer utifrån vad de trodde skulle intressera åhörarna mest. I den virtuella miljön är de fria att direkt gå till de delar och funktioner som åhörarna ställer frågor om. Samtidigt får den som tittar på presentationen en bättre förståelse för helheten och inser att det kan finnas fler funktioner som är av värde för deras verksamhet.
- Vi kan nu visa upp hela värdekedjan. Kunderna tänker ofta på oss som leverantör av en specifik produkt eller tjänst, men i den här miljön ser de även andra produkter och möjligheter, vilket skapar merförsäljning. Och så är det ju roligare att titta på en virtuell värld än en vanlig PPT, säger Christina Befwe.
Nu när de fysiska mässorna tagit fart igen visar det sig att wizitory-lösningen är ett utmärkt sätt att fånga intresse och få besökarna att interagera med den virtuella butiks- och lagermiljön. I Idnets monter på senaste Logistik- och transportmässan stod en stor touchskärm där besökarna kunde röra sig genom Idnets virtuella lokaler och se demonstrationsmiljön.
- En del förstod först inte att det var en touchskärm men efter att vi förklarat hur det fungerade var det många som blev imponerade och tyckte det var en häftig lösning, säger Christina.
Det var också ett mycket tacksamt sätt för medarbetarna att visa upp Idnets lösningar och det var lättare att arbeta med den stora skärmen än mindre handhållna plattor. Väl utvalda besökare fick också en ”golden ticket” för att själva kunna logga in vid ett senare tillfälle och se sig omkring i den virtuella demonstrationsmiljön.
- På det hela var det en mycket bra mässa för oss. Vi fick bra respons från besökarna och många leads så vi är jättenöjda, avslutar Christina.