Vi på Cordovan har fått det ärofyllda uppdraget att göra kommunikationen för Hjärterum, ett samverkansprojekt mellan Göteborgs Räddningsmission, Boplats Göteborg och Göteborgs Stad. Hjärterum hjälper människor som flytt från ett annat land att få en boendelösning i Göteborg.
– I Göteborg saknar cirka 1 000 nyanlända ett fast boende och fler och fler familjer vräks och blir hemlösa på grund av svarta kontrakt. Vi söker därför efter göteborgare som vill hyra ut men framförallt hjälpa en medmänniska att komma igång med sitt liv i Sverige. Mer konkret är vi öppna för både en andrahandsuthyrning eller en inneboendelösning. Det vill säga uthyrning av ett rum i en lägenhet, radhus eller villa, alternativt ett attefallshus, en sommarstuga eller en del av en bostad. Helst i cirka 1-2 år, då vi vill skapa långsiktiga lösningar, säger Arash Mansouri, projektledare på Göteborgs Räddningsmission.
Vi på Cordovan blev förra vintern reklambyrå för Göteborgs Räddningsmission. Något som nu lett till ett nytt uppdrag i form av Hjärterum. Ett initiativ av Göteborgs Räddningsmission, Boplats Göteborg och Göteborgs Stad med målet att erbjuda bostäder till individer och familjer med tillstånd att stanna i Sverige och som blivit anvisade till Göteborg. Det vill säga människor som idag bor på någon av stadens mellanboenden.
– Det är en stor ära för oss att få jobba med Hjärterum. Vår uppgift blir i ett första skede att skapa intresse och kännedom kring Hjärterum. Bland annat via ett nytt kommunikationskoncept, webbplats, sociala medier, PR och film, säger Lotta Staaff, projektledare på Cordovan Communication.
För er som vill veta mer om projektet kika gärna in på hjarterum.com.