Karin Olsson är vår klippa och stämningshöjare. Förutom att ta hand om våra gäster, lokaler och kollegor arrangerar hon fester, event och konstutställningar – för att nämna bara några av hennes arbetsuppgifter. Här på vår blogg berättar hon mer om vad en Mood Manager gör om dagarna samt om några projekt hon är extra stolt över.
– En Mood manager ansvarar för atmosfären på ett företag. Stämningen på byrån helt enkelt. Mer konkret gör jag allt från att ta emot besökare och avlasta kollegor med det administrativa till att fixa fester, event och andra trevligheter i våra lokaler. Variationen i mitt yrke är något som jag älskar men även att min roll är väldigt fri. Kommer jag på ett kul projekt som är givande för kollegor eller besökare så får jag oftast utrymme för att genomföra det.
– Jag ser till att mina kollegors vardag rullar på och hjälper till där det behövs. Jag har hand om en rullande konstutställning på byrån och nyligen har jag avslutat inredningen av ett kreativt rum på byrån – en förvandling från traditionellt kontor till ett mysigt och inspirerande wallroom. I dagsläget planerar jag ett tredagarsevent på byrån för våra nätverksbyråer i E3 som kommer på besök i maj nästa år. Mer konkret betyder det att jag ska sätta ihop ett program för ca 50 internationella gäster som kommer hit för att nätverka, konferera, umgås och kolla in Göteborg och vår byrå. Så just nu sitter jag och spanar efter bra restauranger, sightseeing, hotell, konferensmöjligheter med mera.
Jag har alltid jobbat inom service och det är här jag hör hemma och trivs som bäst.
– Jag har alltid jobbat inom service och det är här jag hör hemma och trivs som bäst. Tidigare har jag jobbat både i London, Sverige och Mexiko. I London bodde jag i sex år och jobbade på ett flertal restauranger och barer. Sen flyttade jag hem till Sverige och fortsatte inom restaurang och gick även KY-utbildningen Hospitality Management.
Det var den utbildningen som tog mig till Mexiko och det var kärleken som fick mig att stanna där en tid. Tillbaka i Sverige igen jobbade jag som platschef på Condeco på Avenyn. Därefter blev jag, via en vän, erbjuden jobb på reklambyrån Jerlov Kommunikation 2006. Jerlov slogs sedan samman med Cordovan 2010 och nu har jag alltså varit här i drygt sju år.
Rollen som Mood Manager är väldigt fri och varierande. Häromdagen hjälpte jag till med content management och igår gjorde jag en chiapudding.
– Det bästa med att jobba på Cordovan är mina kollegor. Vi har en härlig stämning på byrån och det händer mycket i lokalerna. Här jobbar en blandning av kreativa människor i alla åldrar som brinner för det de gör. Dessutom så har vi ett otroligt fint kontor som ligger mitt inne i stan. Att min yrkesroll innehåller inredning gör min roll extra rolig eftersom det är något jag brinner för. Att vara en person som hjälper till där det behövs är också väldigt tillfredsställande och bidrar till många nya kunskaper. Som Mood Manager har jag en relation med alla på företaget. Hela företaget är min arbetsgrupp och rollen är väldigt fri och varierande. Häromdagen hjälpte jag till med content management och igår gjorde jag en chiapudding.
– Bland annat är jag stolt över att ha arrangerat fastighetsbolagets BJC:s 25-årsjubileum. Ett event som innebar att vi förvandlade deras kontor till en klubb för en kväll. Bland annat höll Ulf Wagner champagneprovning och Gustav Trädgårdh stod för maten. Och cocktailsångerskan Maria Kask bidrog till stämningen tillsammans med mängder av levande ljus, blommor, tyg, röda mattan, goodiebags med mera.
Ett annat återkommande event som jag ansvarar för och är stolt över är vårt eget kundevent under Match Cup Sweden. Ett event då vi bjuder vi in alla våra kunder till intressanta föreläsningar och trevligt häng på Marstrand. Eventet pågår från morgon till kväll i 3–4 dagar under Matchcupveckan. På plats får våra kunder ta del av segling, lunch med egen kock och After Sail med musslor på trottoaren i eftermiddagssolen. Ett fantastiskt sätt att umgås.
Text: Lina Hultén