Vi hade förmånen att lyssna till reklamforskaren Erik Modig under vårt mingel uppe på Marstrand. Där berättade han bland annat om insikter från sin nya bok “Bang for the Buck” som handlar om hur marknadsförare får ut mer effekt av sin marknadsföringspeng. För er som inte kunde vara på plats eller ni som bara vill ha en kort sammanfattning från föreläsningen bjuder vi här på en intervju med Erik.
– Jag tror att många är stressade. Det har varit en explosion av nya medier och digitalisering och globalisering har förändrat köpbeteenden vilket innebär att det varit svårt att hänga med. Många kampanjer misslyckas för att de inte fått tillräckligt mycket tid i planering eller genomförande. Dessutom riskerar vi att vara för många kockar vilket gör att alla ska få lite och vi försöker skapa den magiska kampanjen som ska leda till allt istället för att fokusera på vad vi kan och bör fokusera på.
“Gå inte i invanda fotspår utan mät ordentligt vad varumärket eller produkterna behöver hjälp med och genomför det.”
– Genom att fokusera på ett mål och verkligen optimera kommunikationen utifrån det målet istället för att försöka skapa kampanjer som petar lite i allt möjligt. Gå inte i invanda fotspår utan mät ordentligt vad varumärket eller produkterna behöver hjälp med och genomför det.
– Forskningen säger väldigt mycket och det är just det som är utmaningen att reklam är ett så brett område. Det är så att säga svårt att se skogen för alla träden. Generella insikter är svåra att hitta och därmed blir det viktigt att ha verktyg för att särskilja på övergripande strategier och hur enskilda reklamkampanjer faktiskt levererar olika delar av helheten.
“PR börjar allt mer röra sig in mot reklam, och tvärtom. Det kan vi också se när det kommer till olika branschtävlingar idag.”
– På grund av sociala media handlar mycket effekt idag om att budskap sprids vidare av andra, att fler rekommenderar och att man delar content på olika sätt. Och det är som bekant en klassisk idé utifrån PR, just att andra ska plocka upp det. Men nu ser vi att det blir viktigare och viktigare inom det digitala, vilket har gjort att även reklambyråer jobbar mer och mer med den “virala succén”. Och på samma sätt har PR, som tidigare i högre utsträckning vänt sig mot nyhetsmedier, nu börjat vända sig mot privatpersoner och använder olika typer av influencers för att nå målgruppen. Detta gör att PR allt mer börjar röra sig in mot reklam, och tvärtom. Det kan vi också se när det kommer till olika branschtävlingar idag. Flera PR-byråer som vinner reklampriser och reklambyråer vinner t.ex. PR-priser. Jag tror därför att hela den distinktionen, inte bara PR/reklam utan socialt, content, mobilt, sälj, b2b, b2c börjar röra sig lite mot varandra.
– Oj, vad svårt. Saken är den att när jag började skriva den här boken började jag faktiskt rikta in mig mot privatpersoner. Min förra bok, Kontroll, vände sig både till privatpersoner och till företag men nu ville jag fokusera på privatpersoner. Och hur man i sin vardag faktiskt kan ha bättre kommunikation, utifrån de förståelserna som jag går igenom i boken. Många av referenserna i den här boken är inte bara utifrån ett varumärke, utan också utifrån generell psykologi och mänsklig interaktion. Men sen switchade jag över och skrev den här marknadsföringsboken. Men jag har redan ett manus på 50-60 sidor, som är just om hur människor ska börja kommunicera bättre. Så jag tror att det kommer bli nästa ämne.
Erik Modigs bok “Bang for the Buck” släpps i september. Läs gärna mer om Erik och hans senaste bok på http://erikmodig.com/.