Loading...

En hemlös kampanj för hemlösa

Göteborgs Räddningsmission är en ideell organisation som arbetar för att motverka social utsatthet och utanförskap. En viktig del i Räddningsmissionens arbete är att samla in pengar och december månad är högsäsong. Vårt uppdrag är att göra en julkampanj som får göteborgarna att skänka pengar till människor som lever i hemlöshet.

Så tänkte vi

Tiden innan jul slåss ideella organisationer om vår uppmärksamhet och våra slantar. För att sticka ut i bruset tog vi fasta på två insikter. Ett. Människor som skänker pengar är mer villiga att göra så om de vet på vilket sätt deras insats gör nytta. Så var tydlig med det. Två. Vissa är positiva till att skänka pengar, andra inte. Vi vill lägga energi på de positiva och visa hur enkelt det är för dem att göra en insats.

 

Så gjorde vi

Räddningsmissionen valde stadens spårvagnar och GP som köpt media. För dessa kanaler tog vi fram ett action marketing-koncept där vi tryckte på hur enkelt det är att hjälpa via Swisch – kompletterat med information om vad dina pengar går till; en säng för natten, en grötfrukost, lite varma kläder.

Vi gjorde också en gerillakampanj. På parkbänkar och papperskorgar satte vi upp skyltar i papp, med budskap som upplevdes extra starka eftersom de placerats i en miljö som är vardag för många hemlösa.

 

Så gick det

2016 års julkampanj slog alla tidigare rekord så vi blev extra glada när årets kampanj fick ett ännu större gehör. Totalt samlade Räddningsmissionens julkampanj in nära en halv miljon kronor under november och december. Ett kvitto på att vi jobbat rätt, men framförallt ett efterlängtat bidrag till organisationens viktiga arbete.