Loading...

Det här gillar vi bäst i sociala medier

Söta katter, sandstränder, vänner, matfilmer och humor. Det är bara några av sakerna som vi föredrar att se i sociala medier. Selfies, träningsbilder och mat står däremot på listan av vad som irriterar oss mest. Mer om innehåll och motiv som engagerar samt hur företag kan dra nytta av dessa fakta kan du läsa om här.


Flera studier och undersökningar har gjorts kring vad vi människor kommenterar, gillar och delar mest i sociala medier. I somras presenterade till exempel Huawei en undersökning om vad svenskarna föredrar att se i sociala medier samt vad som irriterar dem mest. I den riksrepresentativa studien, genomförd online, deltog 1 000 personer i åldrarna 16–65 år. Och så här såg resultatet ut.
 

Det här föredrar vi att se på sociala medier

1. Vänner
2. Natur
3. Semesterbilder
4. Djur
5. Inredning

Det här irriterar oss på sociala medier

1. Träningsbilder
2. Kändisar
3. Mat
4. Självporträtt
5. Citat

Även Adobe gjorde nyligen en undersökning kring vilka bilder vi svenskar gillar bäst respektive minst på Facebook och Instagram. I undersökningen, gjord av Sifo, deltog över 2 000 personer och resultatet visade bland annat att träningsbilder, selfies samt bilder på mat, fika och dryck är de svenskarna stör sig mest på. Listan på det vi gillar bäst toppades däremot av natur, sevärdheter, semester och vänner. Med andra ord liknande resultat som Huaweis undersökning, men med vissa avvikelser och annan rangordning.

Filmer som innehåller mat, mode & skönhet eller djur är det som engagerar mest på Facebook.


Tittar vi däremot på film har BuzzSumo gjort en intressant kartläggning där de analyserat 100 miljoner videor på Facebook för att se vilka ämnen som engagerar mest. Undersökningen presenterades i augusti och här kan du läsa mer om studiens resultatet.


De mest populära ämnena i Facebook-videos

1. Mat
2. Mode & skönhet
3. Djur
4. Gör det själv
5. Humor 

Vidare visar en undersökning från Locowise att video är det format som genererar bäst räckvidd och skapar störst engagemang på Facebook. Företag som vill utnyttja Facebook i sin marknadsföring bör alltså även de satsa mer på visuellt och rörligt innehåll för att skapa spridning i sociala medier. Och motiven får gärna innehålla natur, djur, semester, inredning eller mat (som förvisso även tycks irritera en del).

Självklart bör det dock finnas en relevant koppling till varumärket. Vissa motiv passar helt enkelt vissa företag bättre och andra motiv ligger för långt ifrån företagets verksamhet. Men det här är ingen absolut sanning. Det finns flera bra exempel på företag som lyckats skapa content på populära teman där den direkta kopplingen inte är given vid start. Som till exempel reklambyrån John St. som satsade på Catvertisning. Eller däcktillverkaren Michelin och deras restaurangguide Guide Michelin. Som genom att vara konsekventa och uthålliga lyckats att etablera en, från början långsökt, koppling som marknaden nu tagit till sig.

Text: Lina Hultén.