Varje dag exponeras vi för tusentals kommersiella budskap. Dessutom visar undersökningar att vi spenderar mer tid framöver en skärm än vi gör sovande. Inte konstigt att längtan efter lugn är stor – och att detta även är temat för en av årets största designtrender. The Adobe blogg listade till exempel nyligen några av årets hetaste trender och överst på listan hittar vi ”Silence and Solitude”. Trenden som tar oss tillbaka till naturen, erbjuder rekreation och en andpaus i dagens mediabrus.
– Livet på jorden känns för tillfället ganska kaotiskt. Speciellt på sociala medier, med en amerikansk president som skjuter från höften varje dag på Twitter. Där människor med olika åsikter inte längre kan diskutera eller kompromissa utan att skrika hatord och idiotförklara varann. Jag hoppas såklart att det inte bara blir en designtrend, det får gärna bli en större del av alla människors vardag, tid för eftertänksamhet och kontemplation, säger Anderz Andersson, grafisk formgivare på Cordovan.
Vackra natur- och landskapsbilder, harmonisk grafisk design, balanserad typografi och mer autentiskt content.
Vackra natur- och landskapsbilder, harmonisk grafisk design, balanserad typografi och mer autentiskt content. Kort sagt: trenden tar sig uttryck på många olika sätt. Men generellt sett – less is more. Det tror även stylisten Sonja Dahlgren, som vi har intervjuat; hon önskar sig bland annat mer sparsmakade bilder i sociala medier.
– Jag tror att hetsen på Instagram, där människor visar upp perfekt stylad vardagsmat och frukostar, kommer att få en motreaktion. Och när det gäller matstyling över lag skulle det inte förvåna mig om trenden snart vänder. Efter alla år med spill, kladd och överrepresentation av nötta köksredskap, blommor och tropiska frukter tror jag på mer på en väldigt sparsmakad styling, säger Sonja Dahlgren, matfotograf och stylist.
Volvo Cars senaste reklamfilmer och IKEA:s ”Där livet händer” är två andra bra exempel på hur trenden kan yttra sig. Det vill säga hur företag kan skapa kommunikation med fokus på det autentiska och avskalade. Som samtidigt både berör och väcker uppmärksamhet.
De stora modehusens visningar utmärkts av dimmiga och sfäriska pasteller som lila, rosa och blå. Och lila är utan tvekan årets färg.
När det kommer till tongivande kulörer 2018 uppvisar även modevärlden lugna och rogivande färger. De stora modehusens visningar utmärktes bland annat av dimmiga och sfäriska pasteller som lila, rosa och blå. Och lila är utan tvekan modevärldens stora färg. Den syns på allt från jackor och klänningar till väskor och skor. Även det internationella färginstitutet Pantone har utsett lila till årets färg. Lila som sägs vara en kontemplativ kulör som för tankarna till kosmos, meditation och natthimmeln.
Enligt Pantone själva ska årets kulör ge en hint om vad världen behöver just nu. Vilket är en intressant tanke då lila sägs signalera originalitet, uppfinningsrikedom och ett visionärt tänkande. Historiskt sett har lila även ansetts vara en mystisk och andlig färg. Färgen förknippas idag ofta med mindfulness, som ska ge ett lugn till de som söker en tillflykt i vår överstimulerade värld.
– Eftersom lila sträcker sig från ljusviolett till intensivt mörk, passar den till en mängd olika tillfällen och saker. Till exempel en exklusiv trycksak, som ett lekfullt färgkomplement i en strikt sammanhang eller i vårens finaste dukning med brutna servetter och syrener i blom. Och vad gäller färgkombinationer ger lila tillsammans med beige och blått en lugn och fin känsla. För en mer spännande kontrast använd gärna den lila färgen tillsammans med den mer expressiva och varma orange. Och för min personliga favorit lägger du även till rosa och rött i färgpaletten, säger Madelene Hillman Art Director på Cordovan.
Text: Lina Hultén