Loading...

Cordovan dyker upp på Europas största båtmässa

Europas största båtmässa är stället du måste gå till om du är intresserad av allt som kan ta sig fram i och på vatten, vare sig det gäller små färgglada vattenskidor, eller de mest överdådiga yahter som någonsin flutit på de sju haven.


Det är också en ypperlig möjlighet för oss som har kunder i branschen att scanna av marknaden, hämta inspiration och försöka förutse framtidens trender. Sa vi förresten att Boot Düsseldorf även är världens största vattensportmässa? Tja, det är den, men vi kommer till det lite senare. 

Boot Düsseldorf har något för alla, så länge som du tenderar att gravitera mot båtliv, båtprylar och inte är blyg när det kommer till att lägga en slant (ja, vissa montrar accepterade även Bitcoin). Cordovan-gänget spenderade två dagar på plats och kom (förutom med handbagage fulla med broschyrer) även hem med intressanta insikter och reflektioner – hur det såg ut i montrarna, vad som funkar, och saker som kanske iiiiinte riktigt levererade enligt plan. Vi tänkte lyfta några av dem:

Även om det digitala livet dominerar vardagen, så klänger trycksakerna sig fortfarande kvar i båtmässans montrar.


Trycksaker vs. digitalt

Även om det digitala livet dominerar vardagen, så klänger trycksakerna sig fortfarande kvar i båtmässans montrar. Yacht-tillverkarna erbjuder exklusiva, coffee table-liknande kataloger, samtidigt som broschyrer, flyers, prislistor och annat pappersorienterat verkar lika tidlösa som Lederhosen. Här känner vi att det finns mycket potential att jobba på för att optimera den digitala närvaron – både som underhållning och i informationssyfte.

Vad hände med VR?

Säga vad man vill om Årets julklapp 2016, men rosade marknaden på Boot Düsseldorf 2018 gjorde den inte. Faktum är att vi överlag saknade interaktiva lösningar i montrarna. Vad det beror på kan vi bara spekulera i. En teori är att båtmässor handlar om fysiska upplevelser. Att få känna på materialen, ta en selfie med Volvo Pentas yachtmotorer och insupa nybåtsdoften ombord på Princess Yachts 75-fotare.

Mänskliga möten

Apropå fysiska upplevelser. Det var också tydligt att utställarna satsat stort på personalstyrkan i montrarna, vilket skapade en inspirerande närvaro i stort sett överallt på mässan. Det hela ingav en känsla av liv och rörelse, utan att kännas för påträngande.

I fullspäckade mässhallar gäller det att markera sitt revir. För detta finns det olika strategier, men i det stora hela handlar det om att skapa rumskänsla.


Varde rum

I fullspäckade mässhallar gäller det att markera sitt revir. För detta finns det olika strategier, men i det stora hela handlar det om att skapa rumskänsla. Proceduren är lite som att inreda en trädgård, där ljuskällor och nivåskillnader och enkelväggar kan göra under för att skapa en inbjudande atmosfär. I båtutställningarna föll det sig extra naturligt, då nivåskillnader och trappor är en nödvändighet för att komma i båtarna. 

Kom inte hit (om du inte har pengar)

På tal om rumsindelning. Bland mässans 17 hallar, så är det omöjligt att bortse från Hall 6, där yacht-folket höll till. För att dra en Sagan om ringen-referens: Om Düsseldorfmässan är Midgård, så är Hall 6 Lothlórien, där de vackra, rika alverna bor. Här möts vi av en annan atmosfär, yachttillverkarnas montrar var som exklusiva country clubs. Höga väggar, vakter, röda rep och värdar/värdinnor som omsorgsfullt sållade agnarna från vetet (om du väl kom in så var det däremot något helt annat – världen var ditt ostron osv.)

Att rörligt blir större och större är inget nytt. Stora, svulstiga skärmar, helst flera videokällor i samma monter, både som informationskällor och attention-grabbers.


Ni blir det BIO!

Att rörligt media blir större och större är inget nytt. Märkbart på Boot Düsseldorf var att det bokstavligt talat blir större och större. Stora, svulstiga skärmar, helst flera videokällor i samma monter, både som informationskällor och attention-grabbers. Skärmar på höjden. Skärmar på bredden… kanske inte på diagonalen, men det kommer säkert lagom till nästa år.

Vattensport är på våttapeten

För den som ville känna vattenstänk på riktigt, och drömma sig bort till soldränkta badstränder och übercoola surfare med tvättbrädemagar, surfbrädor… tja, brädor i största allmänhet – kunde lätt spendera en heldag mässhall 8A – vattensporthallen. Inte vi. Det var varmt i hall 8A, vilket våra kostymbeklädda, off-beach-season-kroppar inte var helt förberedda på. Här fick dock de som ville chansen att surfa i en enorm vågpool, eller wakesurfa med linor i taket. Helt klart hörde actionfyllda upplevelser till vattensporten.

Cayago Luxury Toys. Nej, den hetaste produkten på mässan var inte en båt, utan en undervattensskooter.


Och utmärkelsen för bästa mässnärvaro går till…

Cayago Luxury Toys. Nej, den hetaste produkten på mässan var inte en båt, utan en undervattensskooter. Förutom en kick-ass monter i bästa Apple-stuk, hade Cayago sett till att produktplacera sina Seabob undervattensskotrar hos varenda respektabel båttillverkare på mässan. Hur de lyckats med det? Att det är en cool produkt i sig hjälpte såklart till. Men det faktum att de custom-designat både produkten och stativet efter respektive båttillverkares grafiska uttryck bidrog så klart till att skapa en vill-ha-känsla som stärker både Seabobs och båttillverkarens anseende.

Ja, det var väl det hela för den här gången. Överlag kan sägas att Boot Düsseldorf inte bjöd på några nämnvärda kallsupar. Bara gôtt båthäng och mängder av inspiration som räcker hela året.

 

Nästa: Båtmässan i Göteborg

Tro nu inte att vi fått hybris bara för att vi sprungit omkring på Europas största båtmässa. Räkna med Cordovans närvaro på Båtmässan i Göteborg. Den drar igång redan i morgon (lördag 3 februari).

Åhoj!
Joakim Stamming, Mikael Stenberg och Ronnie Larsson Miles