Loading...

Clubhouse – hypen och nyttan för företag

Den nya sociala medie-appen Clubhouse är just nu en het snackis. I korthet är Clubhouse ett socialt forum där ljud står i fokus och användare kan lyssna till olika samtal och även delta diskussionerna. Men vad gör appen så hypad? Och hur kan företag nyttja Clubhouse? Det och mycket mer undersöker vi här. 


Appen Clubhouse har utvecklats i Silicon Valley av de två entreprenörerna och f d Googleanställda, Paul Davison och Rohan Seth. Appen har funnits i snart ett år men först nu kommer hypen. Nyligen anslöt entreprenören Elon Musk till Clubhouse vilket troligen är en av anledningarna till att antalet användare växt explosionsartat den senaste tiden. Från två miljoner användare den 1 februari till över sex miljoner i skrivande stund.

Clubhouse är helt och hållet ljudbaserad. Den bygger på att du följer olika användare och grupper samt att du kan delta i chattrum (öppna eller privata) där olika ämnen diskuteras med upp till 5000 deltagare. För att inte alla ska tala på en samma gång räcker du digitalt upp handen när du vill delta i en konversation och den som startat chattrummet ger dig därefter ordet. Det finns även rum där bara en eller ett fåtal personer pratar och resten endast får lyssna.

När det kommer till samtalsämnena på Clubhouse varierar dessa stort. Till exempel finns det chattrum om företagande, Blåvitt, Seinfeld, juridik, relationer, hur du lyckas med podcasts, karriärtips eller Melodifestivalen. Kort sagt kan vem som helst  prata om vad som helst. Något som appen även får kritik för. För det finns varken filter eller moderering i Clubhouse. Vilket bland annat lett till anklagelser om förtal mot privatpersoner.

Fokus på ljud

Till skillnad från de flesta andra sociala medier-kanaler har Clubhouse inget nyhetsflöde där du kan skriva inlägg, posta bilder eller filmer. När du registrerar dig i appen finns det däremot möjlighet att posta en profilbild och skriva en kort bio om dig själv. Men bortsett från detta är det fokus på enbart samtal i realtid. Något som särskiljer appen och troligen bidrar till dess framgång. Ljud är kort sagt ett populärt format som tycks tilltala många människor, se bara på poddarnas framgång de senaste åren. Men vad mer specifikt tilltalar med Clubhouse? Kanske är det befriande och positivt att inga bilder, filmer eller texter tar fokus från samtalet? Kanske tillför ljud en ny dimension till sociala medier? När du hör en röst får du en känsla för person som pratar. Det blir i många fall mer personligt och du kan uppfatta stämning, humör och känslor som du inte alltid kan läsa dig till. Eller som poddaren och museichefen Lina Thomsgård beskriver det i en artikel i DN:

”Det är något med röster, att man förstår personen bakom. Man hör tveksamheter och tvärsäkerheter som förmänskligar. Det gör det lättare att skapa samförstånd, mer än konflikter”


En annan fördel med ljud är att endast ett sinne krävs, det vill säga hörsel. Du kan därför göra annat samtidigt som du lyssnar eller deltar i samtal. En möjlig nackdel med Clubhouse är att inga samtal spelas in och du kan inte lyssna i efterhand. Här gäller det alltså att passa tider. Frågan om vi kan det 2021?

För Clubhouse människor samman – eller exkluderar?

Har corona möjligen påverkat Clubhouses frammarsch? Somliga tror det och menar att appen för människor samman för att samtala, vilket är något som behövs och är efterlängtat i dessa tider. Samtidigt är appen för tillfället inte tillgänglig för vem som helst. För att bli medlem i Clubhouse krävs nämligen att någon som redan använder appen skickar dig en inbjudan (och än så länge funkar appen bara i iPhone). Detta har säkerligen bidragit till den stora hypen – då Clubhouse på så sätt lyckats skapa en exklusiv känsla kring appen. Som ni kanske minns lanserades Spotify på liknande sätt och detta med framgång. Clubhouse meddelar dock att ”We’re working hard to get Clubhouse ready for everyone! While we wrap up the finishing touches, we’re adding people gradually to make sure nothing breaks”

Nätverka, informationsspridning, bygga varumärke, produktutveckling – detta är bara några av möjligheterna med Clubhouse.


Hur kan företag använda sig av Clubhouse?

Clubhouse är ny mark för många företag och du kan i dagsläget inte starta ett officiellt företagskonto i appen. Däremot kan du som representanter från ett företag använda kanalen för att bland annat: 

  1. Omvärldsbevaka

    Mer konkret kan du lyssna till samtal som är relevanta för ert företag och er bransch. På så sätt kan ni både vinna nya kunskap och hitta potentiella ambassadörer och samarbetspartners.

  2. Nätverka

    Genom att delta aktivt i olika diskussioner och följa intressanta användare och grupper kan ni bygga relationer och utöka ert nätverk. 

  3. Sprida information

    I syfte att sprida information och kunskap kan talespersoner på ert företag starta egna chattrum med relevanta ämnen för er målgrupp. Till exempel om framtiden för branschen, nya trender eller andra aktuella teman.

  4. Produkt- och tjänstutveckling

    Vi människor gillar att tycka till om saker och ting. Så varför inte arrangera en fokusgrupp på Clubhouse? Det vill säga starta ett chattrum med fokus på hur era produkter/tjänster kan bli bättre?

  5. Betalda samarbeten

    Än har vi inte sett några konkreta exempel på betalade samarbeten. Men det lär vi se mer av – eller rättare sagt höra om i framtiden. 

  6. Bygga varumärke

    Genom att nätverka, samtala och kontinuerligt starta egna chattrum med intressanta ämnen kan företag slutligen både engagera sin målgrupp och stärka sitt varumärke. Ett arbete som kräver en genomtänkt plan och en aktiv närvaro på Clubhouse. 

Sist men inte minst, precis som många gånger förr, vill Facebook hänga med på tåget och arbetar just nu på en egen röstbaserad chattfunktion (enligt en artikel från Expressen). Flipp eller flopp? Det får tiden utvisa. Men Facebook har lyckats förr...