Visste du att vår hjärna kan ta till sig bilder och visuell information 60 000 gånger snabbare än text? Och att 90 procent av all information som våra hjärnor tar in är visuell? Inte konstigt att just bilder är en så viktig del i kommunikation och marknadsföring. I detta blogginlägg tipsar vi om hur du ska tänka för att nå genom bruset med dina bilder och varför det är viktigt att ha ett bildmanér.
Över 100 miljoner bilder och videor publiceras bara på Instagram varje dag, enligt Instagrams egna siffror. Vi konsumerar bilder som aldrig förr och både Facebooks och Instagrams algoritmer prioriterar bilder och visuellt innehåll framför text. En bra bild är helt enkelt ett måste för att kunna konkurrera om betraktarnas uppmärksamhet.
– Bilden i kommunikation har gått från en viktig roll till en avgörande roll. Förr var vi bättre på att ta till oss information i skrift. Idag går det blixtsnabbt och hur vi visuellt gestaltar det vi vill säga avgör om betraktaren stannar till och tar till sig budskapet eller om man går vidare till nästa. Det viktigaste för varumärken idag som använder bilder och film i sin kommunikation är att hitta sitt eget uttryck, säger Patrik Johäll, fotograf på Superstudio, ett produktionsbolag som vi på Cordovan Communication har samarbetat med i flera kampanjer.
– En tydlig trend är att den mesta kommunikationen bör vara ärlig och autentisk. Både slutkunder och konsumenter ser igenom kommunikation som inte är trovärdig. Många vill ha bilder med naturligt ljus, naturliga situationer och människor som är bra och framstår som naturliga på det som ska gestaltas.
"Det viktigaste för varumärken idag som använder bilder och film i sin kommunikation är att hitta sitt eget uttryck."
För att hitta rätt uttryck och känsla i de bilder man ska använda, kan det vara bra att ta fram ett bildmanér för sin kampanj.
– Ett bildmanér handlar ofta om bilder med ett genomtänkt utseende och uttryck, som ska skapa igenkänning och hjälpa mottagare att förknippa en bild med till exempel en produkt, en tjänst eller ett företag. Ofta hänger bildmanéret ihop med en grafisk profil där ramar anges för hur bilderna ska se ut för ett visst användningsområde, säger Daniel Petersson, Art Director på Cordovan Communication.
– Att ha ett genomtänkt bildmanér är en väsentlig del av bildkommunikation. Det är det som får en avsändares trycksaker, hemsidor och filmer att hänga ihop visuellt. Detta skapar fördelar när man ska nå ut. Om den man kommunicerar med känner igen avsändaren genom bildmanéret, behöver man inte presentera sig lika ingående varje gång och kan på så vis ha en effektivare kommunikation.
– Det är viktigt att bildmanéret passar kunden och målgruppen. Bilderna skall ha en röd tråd och de måste vara sevärda. Det kan även vara en fördel om de sticker ut på något sätt. Det är bra att inte begränsa sig kreativt, utan att ta ut svängarna och kanske inte följa trender eller manér som gäller just nu. Det är även bra att utforska olika tekniker som illustration, foto, 3D och liknande. Färgmässigt finns inget rätt eller fel. Grafiskt svartvitt kan vara lika effektivt som starka färger.
"Om den man kommunicerar med känner igen avsändaren genom bildmanéret, behöver man inte presentera sig lika ingående varje gång och kan på så vis ha en effektivare kommunikation."
1. Lägg tid på att hitta ett manér som passar er och ert varumärke.
2. Var noga med skisser och manérprov samt gör en utförlig fotobrief. Se till att bildkompositionerna funkar i olika format med logotyper, texter med mera.
3. Välj en fotograf som passar för uppdraget. För att hitta rätt är det bra att kontakta några stycken som man tror funkar för uppdraget.
4. Var ute i god tid för att casta personer som skall medverka i bilderna.
5. Slarva inte med rekvisita och kläder. Det underlättar att anlita en stylist som har vana att hitta rekvisita för fotograferingar. Det är lätt att glömma att smink och hår också behöver fixas.
6. Tänk på tid och plats. Utomhus är ljuset som bäst på morgon och kväll. Mitt på dagen är ljuset inte lika fördelaktigt, så ta vara på den korta tiden när ljuset är som bäst. Planera gärna fotograferingen så att den passar den årstid man tänkt sig, så slipper man kanske plåta sommarbilder på vintern. Val av plats är såklart också avgörande. Diskutera därför plats och tid på dygnet med fotografen.
PS: Vi på Cordovan Communication har bland annat hjälpt Renault Försäkring och Volvo Construction Equipment med att ta fram nya bilder och ett nytt bildmanér. Resultatet ser du nedan. Är det dags att uppdatera ert bildmaner? Vi hjälper gärna till. Kontakta oss på info@cordovan.se.