”Färg är ett sätt att uttrycka och påverka känslor och idéer, att anknyta och engagera. Den här rödvioletta nyansen av blått lyfter de många möjligheterna som finns framför oss” säger Laurie Pressman, vice president på Pantone Color Institute.
Under tjugotre år har färgjätten Pantone presenterat årets färg. En kulör som tenderar att sätta tonen för årets trender i en mängd olika sammanhang; produktutveckling, förpackningar och grafisk design. Och inte minst inom mode och heminredning.
Förra året fick vi två färger: dels en neutral grå, dels en solgul. Dessa tillsammans skulle symbolisera trygghet och en välbehövlig framtidstro. Året dessförinnan kom Classic Blue, som är just vad det låter – en tidlös, lugn blå färg.
I år kan vi väl alla vara överens om att något extra behövs? Och kanske var det därför som Pantone skapade en helt ny nyans, istället för att som de brukar välja en ur sitt stora bibliotek av färger. Det är faktiskt första gången det händer sedan starten 1999.
Very Peri (17-3938) är en färg som har både ett varmt lugnt, uttryck och en aktiv, lekfull och dynamisk närvaro. Nyansen är framtagen för att väcka nyfikenhet och kreativitet. Den varma, glada blålila nyansen är tänkt att symbolisera vår övergång ut ur isoleringen som covid-19 pandemin fört med sig.
För att komma fram till rätt färg tittar Pantone Color Institutet på allt från världshändelser, filmer, konstnärer, kultur, mode och alla tänkbara designområden till populära resmål, olika socioekonomiska förhållanden och globala händelser. De hämtar influenser t ex från ny teknik, material, texturer och effekter som påverkar färg, relevanta sociala medieplattformar och kommande event som fångar uppmärksamhet. Allt för att fånga den globala tidsandan.
Pantone skriver så här: ”Vi kommer från en intensiv period av isolering med nya normer och uppfattningar – våra fysiska och digitala liv har sammansmält på ett nytt vis. Digital design hjälper oss att vidga verklighetens gränser och öppna dörren till en dynamisk virtuell värld där vi kan utforska och skapa nya färgupplevelser. Med nya gamingtrender, ett ökat intresse för metaverse och en växande konstnärlig gemenskap i det digitala rummet ger Very Peri en bild av hur det moderna livet skakats om. Och hur färgtrender i den digitala världen manifesterar sig i den fysiska verkligheten och vice versa.”
"Årets färg är en kulör som tenderar att sätta tonen för årets trender i en mängd olika sammanhang; produktutveckling, förpackningar och grafisk design."
En kollega gillar den inte alls, andra är mer positiva. Överens är de om att färg lämnar ingen oberörd. Åsikterna skiftar men färg spelar stor roll i våra liv och definitivt i vår profession:
”Jag tycker den här färgen är gräll men tråkig. Lila är ju en sådan färg man tar om man inte kan välja mellan rosa och blå. I Pantones egen bild med toningar och päls, tänker jag mest på en hundstylingsalong. Sån där med färgade pudlar och andra stackare.”
”Lila är skönt, ganska dominerande som färg. Och jag får en lätt avslappnad känsla av den här. Relax!”
Det är lätt att tycka till om färg, men svårare att använda dem på ett sätt som gör att kommunikationen lyfter, att den önskade mottagaren nås. Oavsett om det gäller ett grafiskt profilprogram, en webbsida eller en förpackning.
”Lite dovare – lika elektriskt, 90 talet är på väg tillbaka i en ny skrud. Very Peri känns som en frisk fläkt. Bort från lugna matta jordtoner som dominerat länge nu och in i en ny era som är lite fräschare och poppigare, och framförallt oförutsägbar.”
”Vilken färg jag tycker mest om varierar, men just nu gillar jag grejer i den taktiska färgen Coyote brown.”
”Egentligen är min favvofärg grön. Det är faktiskt världens bästa färg. Grön kan komma så i oändligt många nyanser och variationer och det finns inte en enda ful grön färg. Från blågrön och långt in i det gulgröna spektrat finns något för alla.”
”Rosa, rosa, rosa!”
”Jag gillar alla nyanser som går från orange via rött till rosa. Och kan jag använda dem tillsammans – delight!”
PS. Du kanske undrar vad namnet Very Peri egentligen kommer ifrån eller betyder? Det är den lilla blå blomman Vintergröna, eller Periwinkle som den heter på engelska, som har inspirerat till namnet.
Text: Madelene Hillman
”Lite dovare – lika elektriskt, 90 talet är på väg tillbaka i en ny skrud. Very Peri känns som en frisk fläkt."