En perfekt utformad text, som du lagt ner många timmar på, kan på några sekunder försvinna i cyberspace om den inte har en bra rubrik. Rubriken ska inte bara ge läsaren ett första intryck, utan också ge napp på en internetsökning. Med hjälp av rubriken kan du alltså hjälpa dina läsare att lättare hitta dina texter. Därför är det viktigt att du lägger tid och omsorg även på dina rubriker.
Du känner säkert redan till att en rubrik inte ska vara för lång eller innehålla krångliga ord och facktermer. Den ska heller inte vara svår att förstå eller locka till missförstånd, utan vara slagkraftig, enkel och säga något om texten.
Här vill vi ge dig ytterligare några tips som du kanske inte hört förut och som garanterat kommer hjälpa dig att sätta bättre rubriker.
Läsaren vill få ut någonting av texten. Rubriken ska därför vara bildande, roande eller till nytta på något sätt. Exempel på sådana rubriker är: ”Bästa sättet att lära sig ett nytt språk”, eller så kan den hjälpa läsaren på något sätt: ”5 tips på hur du lyckas i sociala medier” eller ”Därför ska du dricka mer grönt te”.
Tänk hela tiden på vem din målgrupp är, hur de pratar och hur deras ordförråd ser ut.
Tänk hela tiden på vem din målgrupp är, hur de pratar och hur deras ordförråd ser ut. Är det t.ex. kids du vill locka till läsning, ska du självklart inte använda akademiskt språk eller formella ord. Ta gärna hjälp av andra med detta.
Ta en titt på andra artiklar med samma ämne som fått många klick och notera vad som verkar fungera. Låt dig inspireras och tänk nytt. Vill du orientera dig ännu mer kan du notera vilka ord som tycks engagera de människor du vill nå. Hur kan du på ett bra sätt skapa och förmedla känslor?
Textens nyckelord är exempelvis en produkt, ett företag eller en tjänst. Dessa ord är utmärkta att använda i rubriken. Inte bara för att läsaren ska veta vad texten handlar om utan också för att gynna sökbarheten.
En underfundig rubrik kan utmana läsarens skarpsinne. Viljan att ”knäcka koden” kan ge en aha-upplevelse.
En underfundig rubrik kan utmana läsarens skarpsinne. Viljan att ”knäcka koden” kan ge en aha-upplevelse, locka fram ett leende och fresta till fortsatt läsning. Det får dock inte bli alltför krångligt eller långsökt. Om folk inte förstår kommer de inte heller läsa vidare. Det kan göras väldigt enkelt, t.ex. som att i en reklam för te förvandla ordspråket ”Alla goda ting är tre” till ”Alla goda ting är te”.
En siffra kan vara ett bra verktyg att använda sig av eftersom det kan attrahera läsaren. ”5 tips för att slippa vardagsstressen”. Siffran ger struktur och läsaren vet i förväg formen på texten, vilket gör den lättare att ta till sig.
Enligt SEO-experterna innehåller den perfekta rubriken sex ord och max 70 tecken. Men självklart är det viktigaste med din rubrik att du får fram ditt budskap, så räcker inte sex ord välj då hellre en längre rubrik.
Text: Emelie Hagbranth och Dag Rehnby.