Under 2018 har Instagram infört en rad olika förändringar och nyheter. Bland annat har algoritmen gjort det svårare för företag att nå ut – även bland de egna följarna. Här går vi igenom de senaste förändringarna och ger dig konkreta tips på hur du kan öka synligheten på Instagram.
I mars 2018 införde Instagram en förändring i algoritmen för att hantera kritiken kring hur innehåll prioriteras. Kritiken bestod huvudsakligen av att innehållet inte dök upp i flödet i kronologisk ordning. Instagram motiverar den nya förändringen i följande citat:
”We’re also making changes to ensure that newer posts are more likely to appear first in feed. With these changes, your feed will feel more fresh, and you won’t miss the moments you care about.”
Ungefär 10 procent av all räckvidd på Instagram är organisk
Ungefär 10 procent av all räckvidd på Instagram är organisk, det vill säga icke-betalt. Kort sagt har det blivit svårare för företag att nå ut till användare – trots att de följer dem. Lägg därför upp innehåll av kvalitet som engagerar användare. Exempelvis uppdateringar som bjuder in till samtal.
Efter den senaste förändringen är det även viktigt att posta innehåll när din målgrupp är som mest aktiv. Ett tips är att schemalägga inlägg med appar som Later.
Algoritmen avläser även hur lång tid följare stannar upp på ett inlägg. Därför brukar video prestera bättre gentemot bilder. Så kallad ”bildkarusell”, det vill säga flera bilder i samma inlägg, kan bidra till samma effekt.
Algoritmen belönar inte endast gilla-markeringar på ett inlägg. Det är minst lika värdefullt att interagera med sina följare: genom att svara på kommentarer och gilla kommentarer. Detta är även viktigt för att bygga relationer, att få följare att känna sig sedda och i slutändan stärka varumärket.
Instagram presenterade i slutet av 2017 en möjlighet att följa hashtags, och även att använda # och @ i bion.
Instagram presenterade i slutet av 2017 en möjlighet att följa hashtags, och även att använda # och @ i bion. Detta innebär en ökad synlighet – samtidigt går det att avfölja hashtags. Företag bör därför vara selektiva i valet av hashtags och endast använda de som är relevanta för företaget. För inspiration på användbara hashtags finns exempelvis listor på populära hashtags.
Den nya algoritmen är även applicerbar på Instagram stories. Ju fler personer som integrerar med storyn, desto större chans att storyn dyker upp ovanför flödet oftare. Innehåll som engagerar kan exempelvis vara omröstningsfunktion.
Instagrams algoritm gillar innovationer. Kort sagt vill Instagram att användarna ska testa deras nya funktioner och därför värderas den typen av innehåll. Exempelvis för Instagram stories testa GIFs, textläge. Eller ”emoji sliders” där du kan låta dina användare svarar på en frågan genom att flytta en emoji på en skala.
Text: Louise Hermelin PR-praktikant