#sistabriefen är viktigare än konkurrens. Det anser vi och 23 andra reklambyråer i Göteborg. Därför startas nu ett gränsöverskridande samarbete mot trakasserier och ojämnställda förhållanden i kommunikationsbranschen.
– Det är viktigt att det sker en faktisk förändring till följd av #sistabriefen. Det handlar om mänskliga rättigheter. Då får man lägga konkurrensen åt sidan och jobba.
Det säger de 24 byråledare som på måndagen träffades i Göteborg för att starta ett samarbete kring #sistabriefen.
Det hela började med ett upprop i sociala medier och resultatet blev ett gränsöverskridande initiativ där byråledarna ska träffas minst fyra gånger per år. Vid det första tillfället delade byråledarna med sig av erfarenheter och utmaningar och det blev tydligt att maktstrukturer är en prioriterad utmaning. Nästa möte, som ska äga rum i januari 2018 ska resultera i en gemensam handlingsplan.
– Ambitionen med det här initiativet är att sätta en gemensam standard för hela reklambranschen. Alla ska kunna jobba utan att utsättas för trakasserier och orättvisor. Vi hoppas såklart att vi kan inspirera våra kollegor i resten av Sverige att också gå ihop och göra något på allvar.
Läs gärna mer om satsningen i Resumé.