Loading...

Lyssna är det nya läsa

Lyssna är det nya läsa

Varför har poddar blivit så stort? Vilka är fördelarna med radio? Och hur ser framtiden ut för ljudmedia? Här får ni svaren av Christoffer Danehed på Bauer Media. 

Undersökningar visar att hela 7,5 miljoner svenskar mellan 16-79 år lyssnar på radio varje vecka och att 24 % (det vill säga 1 899 000 ) av svenskarna lyssnar på podcasts veckovis.  Enligt rapporten Svenskarna och internet har poddlyssnande nästintill fördubblats sedan 2015 och att lyssna på poddar och radioprogram är dessutom något som 48 % av svenskarna uppger som meningsfullt. Vad innebär det här för reklamköpare och hur kan företag bygga varumärke med hjälp av ljudmedia? Christoffer Danehed på Bauer Media har arbetat med ljudmedia i över 15 år och här ger han dig svaren.

"Kikar man på kollektivtrafiken idag så har lyssna blivit det nya läsa"

Varför har poddar blivit så stort tror du?

– Det finns ett stort utbud med många nischade ämnen samtidigt som man kan lyssna när man vill. Många influencers på sociala medier har även startat podcast och tar med sig sina följare dit. 

Vad är fördelarna med ljudmedia?

– En av fördelarna är att man med ljud har möjlighet att skapa känslor som i sin tur kan leda till beslut. Det finns till exempel möjlighet till redaktionella samarbeten där varumärken kan nå ut och skapa en positiv association tack vare samarbeten med olika programledare och influencers. Radio och poddar är med andra ord bra för att bygga varumärke och liking. Studier visar också att radion levererar ett högt ROI.Och kommersiell FM-radio når idag 6 miljoner lyssnare per vecka. Det betyder att man kan nå en hög räckvidd väldigt snabbt och kostnadseffektivt. 

I vilken målgrupp är podd respektive radio störst? 

– Podd är störst i målgruppen 25-39 år, men vi ser att lyssnandet ökar i samtliga målgrupper. För radio är målgruppen 35-59 år störst.

Undersökningar visar att kommersiell radio fortfarande når ut brett samtidigt som till exempel kommersiell tv tappar räckvidd. Vad beror det på tror du?

– Något som gynnat räckvidden är givetvis att kommersiell radio sedan sommaren 2018 har fler tillstånd att sända över fler orter och alltså når fler människor på grund av en ökad teknisk räckvidd.

Men det finns fler orsaker till ökad lyssning. Konsumtionsbeteendet har förändrats drastiskt de senaste åren, för nu vill vi bestämma själva när vi ska titta /lyssna. Detta har bidragit till att tittandet på linjär TV har minskat samtidigt som det har gynnat radio- och poddlyssnandet eftersom det är lättillgängligt. Att radio och podd dessutom bara kräver ett sinne det vill säga hörsel, innebär att du kan göra annat samtidigt som du lyssnar. Till exempel förflytta dig, jobba, laga mat, träna, köra bil och så vidare. Detta uppskattas i en stressad vardag och har bidragit till ökad lyssning. 

Nästan allt är ju digitalt nu förtiden. Kan ljudmedia driva sök? 

–Absolut, Howcom Evolution gjorde en större studie om hur ljud driver sök. Resultatet visade att ljudannonsering genererade i snitt +18% ökad sökvolym.

"Framtiden är ljud!"

Vad tror du om framtiden? Kommer radio och poddar hänga kvar? 

– Det pågår en ständig utveckling och nya digitala lösningar som till exempel digitalradio ökar antalet radiokanaler med nischat innehåll, vilket leder till fler lyssnare. Dessutom har de flesta mediahus en ljudstrategi idag, de har börjat producera till exempel poddar eftersom de tappat många läsare och tittare.  Så jag tror att vi bara har sett början på den här trenden. Framtiden är ljud!

  

Källor:

Kantar SIFO PPM/Advantedge / Veckoräckvidd 2019 helår
Kantar SIFO Orvesto Konsument 2019:3
Svenskarna och internet 2019