Loading...

Facebooks nya algoritm

Interaktion som skapar meningsfulla samtal

Nyligen presenterade Facebook en algoritm som drastiskt förändrat hur innehåll prioriteras i flödet. Nyheten innebär att det blir svårare för företag att synas och nå ut. I detta blogginlägg går vi därför igenom de viktigaste förändringarna och tipsar om hur företag kan optimera synligheten på Facebook.


Den 11 januari 2018 trädde Facebooks nya algoritm i kraft. Förändringen innebär att Facebook numera prioriterar innehåll från vänner och familj i första hand. Vilket inte är så konstigt då många användare har höjt röster och kritiserar Facebook för mycket sponsrat innehåll i flödet. Förändringen betyder även att algoritmen prioriterar inlägg som skapar interaktion mellan människor.

Meningsfull interaktion är nyckeln menar Mark Zuckerberg, grundaren till Facebook, i ett inlägg: ”Ni kommer att se mindre offentligt innehåll från företag, varumärken och media. Och det offentliga innehållet som du kommer se kommer hållas till samma standard – det borde fokusera på meningsfulla interaktioner mellan människor”.

Det som rankas högst enligt algoritmen är kommentarer. I huvudsak för att skapa meningsfulla samtal via dialog och interaktion.


Kommentarer ökar spridning

Det som rankas högst enligt algoritmen är kommentarer. I huvudsak för att skapa meningsfulla samtal via dialog och interaktion. Denna interaktion ska dock ske organiskt och på användarnas villkor. Därmed är det viktigt att inte uppmana användare till att kommentera ett inlägg eller att tagga sina vänner - dessa inlägg ser Facebook igenom och prioriteras inte i lika stor utsträckning som förut.

Att dela är det nya ”gilla”

Funktionen att dela inlägg är också positivt enligt algoritmen. Dessa delningar kan ske privat genom Messenger, eller genom kommentarer i ett inlägg som din vän delat från en offentlig sida. Däremot är det viktigt att ha i åtanke att inlägget som delats inte bidrar till någon interaktion sjunker räckvidden.

Reagera mera

Algoritmen prioriterar även inlägg där användare reagerar (exempelvis trycker hjärta eller glad gubbe) på innehållet, vilket bör signalera att innehållet är av hög kvalitet. Reaktioner värderas dock inte lika högt som kommentarer och delningar.

Kvalitet före kvantitet – det har visat sig att färre inlägg med högre kvalitet genererar bättre resultat.


Optimera synligheten i flödet

Nyfiken på att anpassa innehållet till den nya algoritmen? Buffer Social tar upp 14 strategier för att öka räckvidden på Facebook och här sammanfattar vi deras bästa tips.

  1. Gör en bra målgruppsanalys för att förstå vad som engagerar din målgrupp, och när målgruppen är som mest aktiv. 
  2. Skapa innehåll som engagerar, och främst inlägg som människor vill kommentera, reagera på eller dela. Fokusera inte på innehåll som uppmanar i text att kommentera eller tagga, detta gillas inte av algoritmen.
  3. Ha en dialog med de som interagerar, gilla andras kommentarer och svara på frågor – det vinner ni på! Både enligt algoritmen och varumärkesmässigt.
  4. Kvalitet före kvantitet – det har visat sig att färre inlägg med högre kvalitét genererar bättre resultat.
  5. Våga pröva något nytt: som att livesända event till exempel eller testa nya funktioner på Facebook.

 Text: Louise Hermelin, PR-praktikant